Press "Enter" to skip to content

Co Westerik

Co (Jacobes) Westerik werd op 2 maart 1924 in Den Haag geboren. Volgde zijn opleiding Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Was een leerling van Vicky de L’Espinasse en Willem Rozendaal. Gaf onder meer les aan Ab Overdam. Is getrouwd geweest met Hens de Jong en vader van drie schilderende dochters Christine, Sophie en Vicky Westerik.

Co Westerik ontving onder meer Koninklijke Subsidies voor de vrije schilderkunst, de Jacob Marisprijs voor de teken- en schilderkunst, een Zilveren medaille op de Biënnale van Sao Paulo, de Rembrandtprijs van de stad Leiden en de- Staatsprijs voor Beeldende Kunst en Architectuur. In 1999 werd hij Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Hij nam verschillende malen deel aan de Biënnale van Venetië. De band met het Gemeentemuseum dateert al vanaf 1947, toen Westeriks werk deel uitmaakte van een groepstentoonstelling van Haagse kunstenaars. Sinds die tijd heeft het museum een indrukwekkende collectie van deze kunstenaar opgebouwd en vele presentaties aan hem gewijd. Behoorde in de vijftiger jaren bij de Voorburgse artistieke werkgroep De Nieuwe Ploeg. Was onder meer lid van de groep Verve en de Haagse Etsclub.

Westerik neemt in zijn schilderijen, grafiek en aquarellen vrijwel altijd de mens tot onderwerp. Hij schildert niet zozeer portretten, als wel mensen in relatie tot elkaar, vaak tegen een landschappelijke achtergrond of in direct verband met planten, dieren en dingen. Aan zijn schilderijen is goed te zien dat hij veel belangstelling heeft voor het lichaam, vooral voor huid/vlees. Hij legt nadruk op de weergave van bijvoorbeeld handen, ribben, voeten en gezichtspartijen. Bekend zijn de diverse schilderijen ‘Snijden aan gras’ die zo’n indringend beeld opleveren dat je zelf bijna een snee in je vinger voelt door er naar te kijken. Hij ontkracht de realistische aspecten in zijn werk vervolgens door niet-kloppende verhoudingen in te brengen en door weinig of geen diepte te suggereren. Soms schildert hij, net als kinderen dat op een heel andere manier ook doen, in werkelijkheid onzichtbare dingen als lichtstralen en adem. Al met al roept Westerik een fascinerende wereld op, die een direct appèl op je doet. De kinderen krijgen na het bekijken van een aantal schilderijen allemaal een vergrootglas om daarmee hun eigen hand te kunnen bestuderen: poriën, plooitjes, sproetjes en haartjes geven karakter aan de huid, waaronder de botjes schuilgaan. Het onderwerp van een tekening is dan natuurlijk onder handbereik: je eigen vinger of hand, maar dan sterk vergroot – met al zijn eigenaardigheden.  Tekst:  Naar Co Westerik eigen website en wikipedia

WESTERIK, C. e.a.,   CO WESTERIK.
Inleiding door Westerik. 2 essays. Catlogue Raisonne met uitge-
breide beschrijvingen. 137 grote kleurenafbeeldingen. Biografie
en een lijst van tentoonstellingen. Text: Dutch/English.
Zj., 4to., 360 blz., 137 afb., geb.,

Westeric, Co – Co Westerik.Amsterdam, Stedelijk Museum, 1971. Ills. wrappers, 27,5 x 20,5 cm., 56 pp. text in Dutch with (col.) ills.

Westerik, Co – Beeren, Wim (introd.). Co Westerik Amsterdam, Stedelijk Museum, 1992. Catalogue, illus. d/w, 28 x 25 cm., text in Dutch and English with (col.) ills.

Westerik, Co – Jitta, Mariette Josephus. Co Westerik. Grafiek 1945-1984. Den Haag, Haags Gemeentemuseum, 1984. Stiff wrappers, 29 x 22 cm., 124 pp. text in Dutch with (col.) ills.

//