Press "Enter" to skip to content

Henri van Daalhoff


Van Daalhof werd in 1867 in Haarlem geboren. Op zijn 17de verhuisde hij naar Leiden, waar hij in zijn vrije tijd begon met schilderen. Op zijn 22ste ging hij o.a in Amsterdam werken als bakker.
Hij woonde en werkte later voornamelijk in Den Haag. Heeft zichzelf gevormd maar onderging in zijn vroege periode sterke invloed van H.P. Bremmer. Schilderde in een voor hem specifieke, wazig- pointillistische stijl, stillevens, stadsgezichten, maar hoofdzakelijk  landschappen en boerderijen.

Eigenlijk heeft Van Daalhof nooit zozeer de wereld geschilderd waarin hij geboren werd, danwel de wereld die in hem geboren werd. Hij was een eigenaardig schilder. Hij heeft in een argeloze, onopgesmukte wijze een produktie geschapendie van een authentieke roeping getuigt. Werk van een verstilde, poetische sfeer.

Het symbolisme van Van Daalhoff heeft een sterke band met symbolen en thema’s als de fatale en de onschuldige vrouw, de anarchie en de arbeid. Maar ook ongerepte landschappen zijn onderwerpen die bij Daalhoff terug te vinden zijn.

Behalve de verstilde boerenerfjes met hun grijs-groene of brons-groene waas waarmee Van Daalhoff bekend geworden is, schilderde hij ook figuurstukken met religieuze thema’s en onderwerpen uit literatuur en theater.

Werk van Van Daalhoff is te vinden in diverse belangrijke Nederlandse musea. Museum Kröller-Müller heeft een collectie van 15 schilderijen en 75 tekeningen in haar bezit. Van Daalhoff was dan ook vriend en protégé van de kunstcriticusH.P. Bremmer die mevrouw Kröller adviseerde bij het samenstellen van haar collectie.

In de biografie over Daalhoff door Annelies Lincewicz (Leiden, 1990) wordt over het karakter van het oeuvre van Daalhoff gemeld: “Opvallend in de kunst van Daalhoff is het gebruik van tere, warme kleuren, zacht vloeiende, vervaagde, zelden scherp begrensde vormen, rustig golvende lijnen en het vermijden van sterke licht-donker contrasten. Met deze stilistische middelen weet de kunstenaar een droomstille, poëtische stemming op te roepen. Ook de compositie, die vaak eenvoudig is en opgebouwd uit veel horizontalen en verticalen, draagt bij tot het scheppen van een sfeer van vredige stilte”

//